…czyli jak kluby z naszego miasta wykorzystują potężne narzędzie marketingowe, jakim jest portal społecznościowy Facebook.
Jakiś czas temu postanowiłem sprawdzić, które kluby i dyskoteki w Szczecinie mają konto na Facebooku, jakie ilości „fanów” gromadzą i czy ich klienci angażują się w życie stron na FB, czy też może ich obecność przejawia się jedynie w dodaniu „+1” do ogólnego licznika.
Według mnie konto klubu lub dyskoteki na Facebooku jest bardziej korzystne dla właścicieli, niż sama strona WWW (ale i jej oczywiście nie powinno zabraknąć). O ile użytkownik wejdzie na stronę internetową klubu, istnieje dużo mniejsza szansa, aby odwiedził ją ponownie, niż ma to miejsce w przypadku strony na FB (oczywiście po uprzednim kliknięciu w „lubię to”).
Kluby i dyskoteki w różny sposób starają się zachęcać użytkowników do polubienia strony np. organizując różne konkursy, publikując galerie zdjęć z imprez, czy oferując możliwość „bycia na bieżąco” z wydarzeniami i kolejnymi imprezami.
Przypatrzmy się zatem, które kluby są najpopularniejsze na Facebooku. Poniższe zestawienia były robione 8-9 marca, jeśli jakieś miejsce nie zostało ujęte, z góry przepraszam – przyjąłem zasadę, że wpisuję nazwę klubu w FB i jeśli wyszukiwarka jej nie znajdzie, to trudno – nie biorę jej pod uwagę.
W zestawieniu nie zostały uwzględnione Inferno-Club Szczecin oraz Sing Sing. Miejsca te posiadają profile przeznaczone tylko dla osób – widać administratorzy odpowiedzialni za prowadzenie stron tych miejsc nie wiedzą, jaka jest różnica pomiędzy „stroną”, a „profilem”. Już kilka osób płakało, że zgromadziło na profilach ok. 1000 osób, a Facebook bez uprzedzenia takie „fejkowe” konta usunął.
Zdjęcie pochodzi z serwisu sxc.hu, jego autorem jest Ale_Paiva.
Najpopularniejsze kluby pod względem „lubię to”

Jak widzimy podium zajmuje: Senso Club, Wasabi oraz City Hall. Liczba fanów Senso robi duże wrażenie, ale zobaczmy jak jest z aktywnością „fanów” poszczególnych klubów. W tym celu wykonałem kolejne dwa zestawienia – ich interpretację na wykresach przedstawiam poniżej:

Na powyższym wykresie pojawia się wskaźnik: liczba „osób, która o tym mówi”. Pokazuje ona, ile osób wykonało jakieś czynności związane z fanpagem (lajk, komentarz, udostępnienie itp.). Osoby te to zarówno fani, jak „niefani”, ale mimo to do wykonania kolejnego wykresu użyłem małego uproszczenia. Uznałem, że bierzemy pod uwagę tylko „fanów”, bo tak naprawdę jaki odsetek angażujących się w „życie” danej strony stanowią osoby, które jej „nie lubią”. Pewnie bardzo niewielki…

Ciekawe wyniki prawda? Duża liczba „fanów” nie przekłada się kompletnie na ich zaangażowanie: na stronie Senso jest to tylko 1,40%. Najlepiej natomiast wypadły Free Blues Club 57,38%, Klub Patio 32,86% oraz Boom Bar 32,70%.
Sprawdźmy jeszcze, jak wygląda zestawienie miejsc pod względem check-inów (czyli „zameldowania się w danym miejscu). Taka funkcjonalność na Facebooku jest wykorzystywana przez lokale gastronomiczne do różnych rodzaju promocji na zasadzie „zrób check-in – dostaniesz drinka gratis lub jakąś zniżkę”. Szczerze mówiąc nie spotkałem się z czymś takim w Szczecinie (jeśli wiecie, dajcie znać w komentarzach).

W najbliższych dniach sprawdzę, jak radzą sobie lokale gastronomiczne (puby, restauracje i kawiarnie) ze Szczecina na Facebooku.






